søndag den 21. august 2011

Mine tanker om DKK opgaven før vejledning i morgen.

Håber der kommer lys i pæren i morgen : - )

Emneformuleringer:

1. Hvordan kan pædagogen bruge fortællinger som redskab i det pædagogiske arbejde med børn i dagtilbud 3 - 6 år?

2.Hvordan kan pædagogen gennem fortælling være med til at udvikle børns narrative og fiktive kompetencer og hvordan kan fortælling være med til at hjælpe børn der har det svært? ( dagtilbud 3 - 6 år)

3. Hvordan kan pædagoger, i dagtilbud 3 - 6 år, bruge eventyrfortælling i det pædagogiske arbejde?

4. Hvordan kan pædagoger bruge eventyrfortælling i det pædagogiske arbejde i dagtilbud 3 - 6 år?

5. Hvordan kan pædagoger bruge eventyrfortælling som redskab i det pædagogiske arbejde i dagtilbud 3 - 6 år?

6. Hvordan kan pædagogen (i dagtilbud 3 - 6 år) gennem fortælling af eventyr være med til at udvikle børns kompetencer og hvordan kan eventyrfortælling hjælpe børn der har det svært?

7. Hvordan kan pædagogen arbejde med fortælling af eventyr i dagtilbud 3 - 6 år og hvordan kan fortælling være med til at udvikle børns kompetanger og hjælpe børn der har det svært?

8. Hvordan kan pædagoger arbejde med fortælling af eventyr i dagtilbud 3 - 6 år og hvordan kan fortælling være med til at udvikle børns kompetencer og støtte dem i deres udvikling?

Hmmm and the winner is..... nr. 8 eller nr 25 eller.....

DISPOSITION DKK EKSAMEN:

Indledning:
noget om Dagtilbudsloven, især § 8: den pædagogiske læreplan.
Hvorfor jeg mener at eventyr er et godt redskab til at opfylde de 6 temaer i læreplanen

Case:
Da jeg ikke arbejder eller har været i praktik i en børnehave, vil jeg bruge den børnehave min søn gik i som model mht. indretning, beliggenhed, udendørsfaciliteter, normering mm.

Indhold:
Jeg vil lave en didaktisk relationsmodel med Hiim og Hippes over et fiktivt forløb med eventyrfortælling. Hvis der er plads vil jeg skrive den ind i opgaven, hvis ikke, vil jeg vedlægge den som bilag.

Teori og analyse afsnit:
Narrative kompetencer,
Fiktive kompetencer,
Sproglige kompetencer,
Eventyr som pædagogisk redskab til personlig udvikling,
Eventyr som projicere,
Eventyr som inspiration til leg og bevægelse

Konklusion:
Her vil jeg redegøre for de svar teorien gav på emneformuleringen

Perspektivering:
Hvordan ville jeg gøre hvis:

  • Det var en anden aldersgruppe
  • Det var tosprogede børn
  • Hvordan kunne jeg bruge andre fortællingsformer end eventyr



1 kommentar:

  1. Den endelige emneformulering blev:
    Hvordan kan pædagogen bruge eventyr i det pædagogiske arbejde med børn i dagtilbud 3 - 6 år?

    SvarSlet