fredag den 8. oktober 2010

Eksamensopgave

Så er den endelige case og godkendt problemformulering klar

Case.
Vi befinder os på et børnehjem for børn med multiple funktionsnedsættelse. På afdelingen er der 9 børn. Et af børnene er Mads på 10 år, der er født med en hjerneskade, han sidder i kørestol og har intet verbalt sprog. Mads har epilepsi og er ofte meget træt, især i perioder med mange anfald. Mads går i 4. klasse på en specialskole. En gang om ugen går han til ridning. Når Mads skal i skole bliver han hentet af skolens bus. I skolen er tiden skemalagt der er fx musik, svømning, dansk osv. samt af og til ture ud af huset, alt sammen tilrettelagt så det passer til den enkelte elevs formåen. Mads deltager i det omfang han har kræfter til, af og til falder han i søvn i sin kørestol. Når Mads kommer hjem fra skole er han meget træt og må som regel hen og sove. Ud over de halvårlige konferencer og handlemøder, foregår den daglige kommunikation mellem pædagogen og læreren via en kontaktbog, som Mads har med i tasken.

Problemformulering:
Hvordan kan pædagogen på et børnehjem for børn, 0 – 18 år og læreren i en specialskole, ved hjælp af tværprofessionelt samarbejde, yde en helhedsorienteret indsats for et barn med multiple funktionsnedsættelse, således at der samtidig tages hensyn til breddeperspektivet i barnets hverdag.

3 kommentarer:

  1. Hej tillykke til dig.
    det bliver spændende at se hvad du finder frem til ang. skole, ikke nået jeg kender til. men der kommer flere med de behov hvor jeg er.
    husk at nyde det gode vejr , det giver en overskud til at yde ;-)
    Hilsen
    annette

    SvarSlet
  2. Det lyder som en godt case, og breddeperperspekivet er lige noget jeg også kunne finde på at skrive om, for det er til at forstå. Det passer rigtig godt til casen, så det skal nok blive godt.

    SvarSlet
  3. Dejligt du har de problemformulering på plads. Der er ingen tvivl om, at du brænder for de børn og unge mennesker du mødte i din praktiktid. Jeg synes du har fået øje på et hverdagsproblem, der praktiseres på rundt institutionerne.Kommunikation er små beskeder i en lille blå bog(ups - generalisering)men.. Mere dialog i hverdagen fra skole til institution eller omvendt lyder givende.

    SvarSlet