fredag den 3. september 2010

Case om Fie

Fie en pige på 10 år.
Vi er på et børnehjem for børn med betydelig nedsat funktion.
Her har Fie boet siden hun var 3 år. I den tid har hun ikke haft meget kontakt med sine forældre. De besøger hende et par gange om året, og det er flere år siden, hun har været hjemme på besøg.
Fie er født med en hjerneskade. Hun har intet verbalt sprog, sidder i kørestol, bruger korset og benskinner og er ikke i stand til at styre sine bevægelser. Hun har af og til epileptiske anfald.
Fie går på en specialskole. Den daglige kontakt mellem børnehjemmet og skolen foregår på den måde, at både pædagogerne fra børnehjemmet og læreren skriver i en mappe, som Fie har med i skolen hver dag.
Til børnehjemmet er der knyttet en fysio-terapeut. Hun kommer fast to gange om ugen, hvor hun tilser om børnenes hjælpemidler fungere, som de skal, laver motorik med børnene og snakker med pædagogerne om evt. problemer.
Hver halve år bliver der holdt en konference om Fie. Deltagerne er Fies forældre, kontaktpædagogen, afdelingslederen, Fies lærer og fysio-terapeuten. Både Fies kontaktpædagog, lærer og fysio-terapeuten har hver skrevet en raport om, hvordan de synes Fie trives.

Det var en fortælling om Fie. Det jeg synes, der gør den interessant er, at den siger lidt om, hvordan tværfaglig arbejde fungerer på børnehjemmet. Foruden kontakten til læreren og fysio-terapeuten skal kontaktpædagogen også arbejde sammen med Fies læge og speciallæger, samtidig med at hun prøver at inddrage Fies forældre.

1 kommentar:

  1. En god case. Her får jeg indblik i hvormange forskellige fagpersoner der er tilknyttet et anbragt barn med hjerneskade.

    SvarSlet