mandag den 14. marts 2011

SKB den 14. marts 2011

Da der var en del frustration, forvirring og stress over alle de opgaver, der hagler ned over os i øjeblikket, startede Susanne timen med at gennemgå SKB opgaven, så vi kunne få afklaret hvad det er vi skal:

Der er den store skriftlige SKB opgave, hvor vi skal overveje hvilke CKFer vi vil bruger og hvordan vi vil arbejde sundhedsfremmende og forebyggende samt bruge den literatur vi har haft.

Så er der Mettes opgave om kropslighed, hvor vi skal ud på en institution og filme hinanden, når vi laver en aktivitet sammen med en bruger. Alle skal filmes og hvis vi ikke må filme, der hvor vi har aftalt feltarbejde, skal vi finde et andet sted.

I uge 17 skal vi ud og lave feldarbejde.

Tirsdag i uge 21 er der fremlæggelse. Fremlæggelsen består af 3 dele:
en praktisk del (fx. demonstration af bevægelsesforløb eller analyse og visning af film)
Fælles oplæg fra gruppen (hvor vi skiftes til at være på)
Dialog med de andre grupper og lærerne.

Bagefter fik vi en gruppeopgave om teorien "Koble klog"
Aygul, Dorte og Carsten B valgte at lave rollespil, som de opførte for os, bagefter gennemgik vi opgaven.

Gruppeopgave.

1) Hvad er det vigtigste udgangspunkt for at kunne arbejde med "Koble klogt?
svar: tillidsfuld relation - god samtale/samværskultur, store ører

2) Hvad går ekspertarbejde ud på?
svar: pædagogen ved hvad der er bedst for brugeren (opefra og ned)

3)Hvad går menneskearbejde ud på?
svar: skabe tillid, se brugeren som ekspert i eget liv.

4) Beskriv og uddyb hvad de to modeller til forklaring af handling går ud på
svar:
a) viden - holdning - handling = forebyggelse og ekspertarbejde
b)identitet - betydning - viden - handling = sundhedsfremme og menneskearbejde

5) Hvorfor er det vigtigt at arbejde med hele grupper, frem for at pege enkelte personer ud af gruppen og holde foredrag for dem?
svar: for at den enkelte kan føle sig inkluderet i et fællesskab og skabe identitet ved at spejle sig med de andre

6)Hvad er sundhedspædagogikkens grundlag, mål og midler i følge Johnsen og Jensen?
svar:
Grundlag: møde mellem mennesker, tage udgansspunkt i den enkelte.
Mål: være bevidst om at folk selv skal tage stilling til deres liv.
Middel: at indbygge sundhedsfremme i alt pædagogisk arbejde

Derefter diskuterer I, i gruppen hvad teorien "Koble klogt" kan bruges til i forhold til det pædagogiske arbejde og hvordan, samt hvilken betydning dette vil have for det pædagogiske arbejde.

2 kommentarer:

  1. Hej Inga
    Tusind tak for det gode referat. Jeg håber, at jeg kan finde ud af det alt sammen efterhånden. Lige nu tænker jeg kun på at blive rask med min ryg igen, for det har hæmmet mig rigtig i flere dage. Knus Susanne

    SvarSlet
  2. Hej Susanne.
    God bedring med ryggen
    Vi ses : - )

    SvarSlet