fredag den 7. januar 2011

Prøveopgave i IIS

Så er vi atter i gang efter en velfortjent juleferie. Efter en uge med masser af læsning til på mandag, noget mere ”tungt” end andet og to spændende og lærerige dage inde på seminariet, er det vist på tide at få noget lagt ind på den gode gamle blog igen.
Det var godt at få gennemgået, hvordan IIS eksamenen skal forløbe, så vi ved hvad der venter og ikke behøver at tro og gætte på alt muligt, fordi det der står i studieordningen ikke altid lige passer på os meritter.
Jeg synes også at vores gruppearbejde og fremvisning var rigtig lærerigt. Jeg blev klar over hvor vigtig det er, at begrænse sig og finde ud af, hvad man vil fokuserer på i opgaven. I vores gruppe havde vi fx alt for mange perspektiver på. Jeg vil prøve at arbejde videre med casen om Marc og de andre anbragte børn.
Det der optager mig mest i casen, (har jeg nu fundet ud af), er hvordan pædagogen er med til at ekskludere børnene fra det "normale" samfund og hvordan hun (efter min mening) udstiller børnene og ydmyger dem for foran de andre kunder i forretningen.

Hvordan kan man som pædagog arbejde med anbragte børn og unges inkludering i samfundet og sikre at FN`s konvention om barnets rettigheder overholdes?


Jeg har valgt ikke at lave hele opgaven. Da vi får den "rigtige case" på tirsdag.
Så jeg vil slutte med det jeg har skrevet: En indledning, en ny problemformulering og Ideer til hvor jeg vil hente min teori

Indledning

I casen om Marc er det der optager mig mest pædagogens måde at takle indkøbsturen med de unge anbragte på. På grund af de unges støjende adfærd vækker de opmærksomhed og de andre handlende begynder at kigge skævt til dem. De unge er segregeret i institutionen, men målet må jo være at de på sigt skal socialiseres i samfundet.
Jeg mener desuden at Marc og de andre unge ikke bliver behandlet aldersvarende og at de bliver udsat for en ydmygende behandling. Derfor har jeg valgt at se nærmere på FN`s konvention om barnets rettigheder.

Problemformulering
Hvordan kan man som pædagog arbejde med anbragte børn og unges socialisering i samfundet og sikre at FN`s konvention om barnets rettigheder overholdes?

Teori
FN`s konvention om barnets rettigheder
Teori om Socialisering fra fx Susanne Broeng Pædagogen i socialt arbejde, kap 10 i Social indsigt for pædagoger, Carsten Schou og Carsten Pedersen: Samfundet i pædagogisk arbejde, Susanne Idum Mørch: Individ, Institution og Samfund.

1 kommentar:

  1. Hej Inga,

    Jeg håber, at det fremgik af min feedback forleden, at jeg synes, at netop den vinkel er rigtig spændende. Den kunne være indgangen til en god opgave. :-)

    SvarSlet